Ärsyttävimmät tatuoijat, minä kysyin ja te vastasitte.
Kyselin taannoin instagramissa mikä on kaikkein ärsyttävintä tatuoijissa. Yllätyin siitä, kuinka paljon vastaukset mukailivat omia ajatuksiani asiasta. Kokosin yleisimmistä vastauksista TOP 5 listan.
1. Tatuoija ei puhu
Tämä vastaus itseasiassa yllätti minut täysin. Itselleni kun on itsestään selvää keskustella asiakkaan kanssa hänen sitä halutessaan. Tällöin on mielestäni helpompaa peilata tehtävään työhön myös asiakkaan persoonaa ja on myös ihanaa oppia tuntemaan asiakkaat. Rupattelu myös rentouttaa ja vie ajatuksia vähän muualle mahdollisesta tatuoimisen aiheuttamasta kivusta.
Moni vastaaja kertoi kohdanneensa tatuoijia jotka kuuntelevat äänikirjaa tai musiikkia kuulokkeilla. Vastauksissa kerrottiin myös tatuoijista jotka eivät muuten vaan halua keskustella, koska ”flow” menee pilalle. Toisaalta tämä on ymmärrettävää, sillä tatuointi on taidetta, mutta samalla se on kuitenkin asiakaspalvelua ja vuorovaikutusta asiakkaan ja tekijän välillä.
Vastaajat kokivat, että kohdatuksi tuleminen ja mahdollinen kuvan tarinan läpikäyminen on tärkeä osa tatuoinnin ottamista.
2. Tatuoija urakoi kuvan
Kiireen tuntu on nykyään ihan liian arkipäiväistä. Vastauksistanne huokui kokemus siitä, että tärkeintä tekijälle on saada kuva tehtyä vaan mahdollisimman pian pois alta.
Yhdistän nämä vastaukset tatuoinnin tekemisen aiheuttamaan kipuun ja myös kivun pelkoon. Kiire antaa tunteen, että tauolle ei ole aikaa, tuntui kuvan tekeminen miltä tahansa. Näin se ei kuitenkaan saisi olla. Turvallisuuden ja rauhan tuntu poistaa myös kivun tunnetta ja on osa tatuoijan työtä ottaa huomioon myös nämä seikat. Muistatko tähän aiheeseen liittyvän kirjoitukseni?
3. Tatuoija tekee liukuhihnatyötä
Tunne liukuhihnatyöstä on mielestäni osa niin edellä mainittua kiireen tuntua kuin sitä että tatuoija ei puhu. Ilman henkilöiden kohtaamista jää kylmä tunne tatuoinnin teon suorittamisesta. Tällöin kuvan yksilöllisyyden ja ainutlaatuisuuden tunne saattaa jäädä vajavaiseksi.
On tatuoijan tehtävä valmistella asiakas tatuoinnin ottoa varten ja olla läsnä tekovaiheessakin. Isoissa liikkeissä, missä joku toinen vastaanottaa ajanvarauksien, joku muu puolestaan vastaanottaa asiakkaan ja tatuoija vaan tatuoi saattaa osaltaan korostaa tätä tunnetta. Pahimmillaan huoltoa tarvitsevaa kuvaa huoltaakin joku uusi henkilö.
On täysin ymmärrettävää, että asiakas haluaa tulla kohdatuksi yksilönä, eikä asiakasmassana.
4. Tatuoija ei kanna kokonaisvaltaista vastuuta
Valmistautuminen niin ennen kuin jälkeenkin tatuoinnin ottamisen on tärkeää. Jos tatuoija ei valmistele asiakasta tulevaan, saattaa jäädä tunne siitä että ainoa tarkoitusperä tekijällä on ottaa vain rahat. On kuitenkin myös tekijän edun mukaista ohjeistaa asiakasta mahdollisimman hyvin. Näin voidaan parantaa tatuoinnin parantumista ja sitä kautta tatuoijan ”käyntikortti” tulee näyttämään parhaalta mahdolliselta.
Ohjeita ennen tatuoinnin ottoa löydät täältä ja uuden tatuoinnin koristaessa ihoasi ohjeita löydät täältä.
5. Tatuoijaa on vaikeaa saada kiinni
Tämä ikuisuuskysymys on kaikinpuolin haastava. Joku turhautuu jos vastausta ei tule muutaman tunnin kuluttua. Jotkut tekijät saattavat jättää vastaamatta kokonaan. Tatuoijan tulisi olla ehdottomasti tavoitettavissa erityisesti silloin jos tatuoinnin teon jälkeen asiakkaalla ilmenee ongelmia kuvan kanssa.
Kannattaakin siis selvittää ennen kuvan ottoa miten tatuoijaan saa parhaiten yhteyden. Monet ovat rajanneet yhteydenotot vain yhteen kanavaan. Minulla se on whatsapp, toisella sähköposti. Puhelimeen vastaaminen on kiireisillä yksityisyrittäjillä aina enemmän tai vähemmän haastavaa.
Asiakkaalla on mielestäni oikeus vaatia kohtuullisessa ajassa onnistuvaa yhteydenpitoa tatuoijansa kanssa, eikä kuvien kanssa saa jäädä ”oman onnensa nojaan”. On hyvä kuitenkin muistaa, että jokaisella on välillä vapaata tai tarvetta rauhoittaa omaa aikaa.
Miltä tuntuu kun työsi on toiselle arjen luksusta?