Moottoripyörän maalauksen hinta on mielettömän kiinnostava aihe. Omaan päähäni aukeaa välittömästi tuhat välilehteä ja niiden taustalla pauhaa kompura samalla kun puhelimeeni kilahtaa viesti -”Moi, haluaisin että maalaisit moottoripyöräni, mutta kertoisitko ensin mitä se maksaa?”
Teksti sisältää mainoslinkin, joka on merkitty * merkillä. Sen klikkaaminen ei aiheuta sinulle kuluja.
Jos puretaan tuohon hintaan vaikuttavat seikat osiin, niin mopon omistajana tulet tulevaisuudessa saamaan vastauksen maalarilta paljon nopeammin kun kyselyvaiheessa osaat kertoa jo muutamista sekoista.
Pohditaan ensin jo olemassa olevia asioita. Millainen mopo sinulla on? Kuva olisi aina hirmuisen kiva. Onko pyöräsi osat tehty lasikuidusta, muovista tai metallista? Mitkä kaikki osat kuuluvat maalattavien listalle?
- runko
- vanteet
- etulokari
- takalokari
- tankki
- sissy
- katteet
- öljysäiliö
- jotkin yksityiskohdat
- satulalaukut…
Onko nämä osat tehdasmaalissa, vai onko niitä jo ennestään maalattu? Missä kunnossa ne ovat, onko niissä lommoja tai muita skraiduja? Aiotko uusia jotain osia, esim. vaihtaa tankin toisenlaiseen? Olisi tärkeää saada kuva, jossa osien asennot ovat mahdollisimman lähellä lopullista asentoaan.
Kun tiedetään mitä kaikkea lähdetään työstämään ja mikä on lähtökohta, voidaan vasta suunnitella pidemmälle. Eihän talonkaan remontista osaa laskea budjettia, ennen kuin on tehty kuntokartoitus.
Entä se maalaaminen?
Kun pohjat on selvillä pääsee maalari miettimään pohjan vaatimat pohjatyöt ja niihin tarvittavat välineet ja kuluvan ajan. Sinun tulisi miettiä mitä haluaisit osiin maalattavan:
- haluatko vaihtaa pohjavärin
- haluatko säilyttää saman päävärin vai vaihtaa sen
- haluatko pohjasävyyn erikoistehostetta kuten helmiäistä
- haluatko mukaan taidetta
- jos haluat, haluatko sen olevan tarramaista vai realistista
- onko taiteessa joku väriteema vai luotatko taiteilijaan
- haluatko tekstejä tai raidoituksia
- haluatko kultauksia ja lyöntimetallia
- haluatko candy xirallic tms. efektiä
- haluatko tankkiin pinnoituksen sisäpuolelle
Kannattaa kuitenkin muistaa, että tekijän ollessa ammattilainen, saattaa hänellä olla näkemys kokonaisuuteen joka kannattaa ottaa huomioon. Kaiken ei tarvitse myöskään olla valmiiksi suunniteltua, mutta suuntimet olisi kiva tietää. Lukaise tästä yhden mopon maalauksen tarina.
Kun kokonaisuus on selvillä pääsee tekijä laskemaan työhön tarvittavan ajan ja materiaalit. Tällöin saat myös arvion työhön varattavasta ajasta ja muita ohjeita. Useimmiten osien irrottaminen jää pyörän omistajalle ja tällöin kannattaa huolellisesti valutella kaikki öljy ja bensa osista pois.
Ja se hinta?
No sehän on kaikkea straipin 100€ hinnasta aina tuhansiin euroihin, riippuen täysin siitä mitä pyörääsi haluat. Materiaalien hinnoissa on valtavia eroja ja eri työvaiheet vievät eri lailla aikaa ja vaativat eri asioita. Älä siis luota siihen, että kaverin mopon maalaus kertoo sinulle paljonko oman visiosi toteuttaminen maksaa.
Kiinnostaisiko sinua oppia itse tekemään erikoismaalauksia? Lataa alta ilmainen opas, jolla pääset mukaan maalauskurssilaisten sisäpiiriin. Tulevaisuudessa tulet saamaan tietoa maalauskursseista ja vinkkejä kustom taiteen tekemiseen.
Vinkkini onkin, että hyvää kannattaa odottaa. Luota ammattilaiseen, varaa aikaa ja ole ajoissa. Tutustu myös tekijän töihin ja keskustele siitä mikä toimisi sinun mopossasi parhaiten. Itse maalaan palan sieluani jokaiseen työhöni, joten yhteinen viba on todella tärkeä osa onnistunutta lopputulosta. Näin valmis paketti ei tule jättämään ketään kylmäksi. Jos haluat tietää mitä oman pyöräsi maalaaminen tulisi maksamaan, laita rohkeasti viestiä!
”Osa tässä postauksessa olevista linkeistä on affiliatelinkkejä, joiden kautta saan pienen komission, mikäli päädyt ostamaan tuotteen. Komissiolla ylläpidän tätä blogia. Kiitos avustasi.
Linkin klikkaaminen ei kuitenkaan aiheuta sinulle kuluja eikä minulle tuloja, joten voit rauhassa vierailla sivulla ja miettiä ostopäätöstäsi niin pitkään kuin haluat.”